Webshop Ik wil vrijblijvend advies

Profiteer nog zo lang het kan van de lagere bijtelling op EV

Terug naar nieuwsoverzicht
Profiteer nog zo lang het kan van de lagere bijtelling op EV
NieuwsProfiteer nog zo lang het kan van de lagere bijtelling op EV
Ga terug
Regelgeving
15 / 10 / 20

Profiteer nog zo lang het kan van de lagere bijtelling op EV

Dit zijn de regels in 2021

Rijd je een elektrische auto of bus van de zaak of ga je er een aanschaffen, dan krijg je waarschijnlijk te maken met bijtelling. Je krijgt bijtelling als je per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers rijdt met je zakelijke auto of bus. De bijtelling houdt in dat een percentage van de cataloguswaarde van je voertuig wordt opgeteld bij je inkomen. Hiervoor betaal je belasting, voor elektrische auto’s en bussen met datum van eerste toelating in 2021 geldt een percentage van 12% tot het drempelbedrag van € 40.000,- en 22% voor elke euro daarboven. Het bijtellingspercentage geldt voor 60 maanden vanaf de eerste dag van de maand nadat de elektrische auto of bus voor het eerst op naam is gesteld. Na die 60 maanden wordt je bijtellingspercentage opnieuw vastgesteld volgens de regels die op dat moment gelden. Maak je in een jaar tijd minder dan 500 privékilometers met een zakelijke auto of bus, dan is de bijtellingsregeling niet op jou van toepassing. De belastingdienst ziet de auto of bus dan als puur bedrijfsvoertuig waarbij een incidentele privérit akkoord is.

Elektrische auto vóór 1 januari 2021

Voor een elektrische auto of bus dat in 2020 wordt aangeschaft blijft de bijtelling 8% over de eerste

€ 45.000,- van de cataloguswaarde en 22% over de meerprijs.

Voorbeeld: Je schaft in 2020 een elektrische auto aan als de Audi e-tron met een cataloguswaarde van € 71.000,- . De jaarlijkse bijtelling bedraagt 8% over de eerste € 45.000,- en 22% over de resterende € 26.000,- . In totaal is dat € 9.320. Hoeveel bijtelling je netto betaalt, hangt af van de belastingschijf waarin je valt. Bij een belastingtarief van 37,35% betaal je € 3.481,- extra belasting (zonder rekening te houden met het effect op de heffingskorting).

Wat gebeurt er na 2021?

De bijtelling voor elektrische voertuigen wordt na 2021 geleidelijk verhoogd. Het kabinet is namelijk van mening dat het steeds minder nodig is om elektrisch rijden fiscaal te stimuleren. Zoals het er nu uitziet, is per 1 januari 2026 geen korting op de bijtelling meer voor emissievrije voertuigen. De bijtelling voor een elektrische auto of bus is dan dus even hoog als voor een voertuig op fossielbrandstof. De gefaseerde bijtelling ziet er als volgt uit: als je na 2021 een nieuwe elektrische auto of bus van de zaak gaat rijden, komt er straks 16% bijtelling bovenop je belastbaar inkomen. Dit geldt voor 2022 tot 2024 en in 2025 gaat de bijtelling naar 17% tot het drempelbedrag van € 40.000,- daarboven 22%. Vanaf 2026 is de bijtelling voor het rijden in een elektrisch voertuig gelijk aan die van een benzine of diesel voertuig, namelijk 22%.

Je eigen laadpaal?

Ga je elektrisch rijden, dan laad je je elektrische auto of bus het voordeligst én gemakkelijkst op via een laadpunt aan huis. De laadkosten kan je eenvoudig verrekenen met je werkgever. Het aankopen van een laadpunt regel je eenvoudig met BlueJack. Benieuwd naar de kosten? Neem dan contact met ons op.

 

 

Bij BlueJack geloven we in totaaloplossingen.
Neem contact met ons op, onze laadexperts staan voor je klaar.
BlueJack en Covid-19
BlueJack en Covid-19
Ook voor ons geldt dat de gezondheid van onze medewerkers en klanten op nummer één staat! Vanwege Corona/COVID-19 houden wij ons allemaal aan de RIVM richtlijnen. Meer informatie