Ik wil vrijblijvend advies

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Waar ben je naar op zoek?

Of zoek je vraag direct op het onderwerp hieronder

Veelgestelde vragen
Kosten
Krijg ik subsidie op een laadpaal voor zakelijk gebruik?

Als je een zakelijke laadpaal aanschaft met een investering van meer dan € 2500,-, krijg je 36% terug op het bedrag wat boven de € 2500,- is geïnvesteerd. Daarnaast kunt u de laadpaal willekeurig afschrijven.

Hoe kan ik de stroomkosten verrekenen met bijv mijn leasemaatschappij of werkgever?

Dit kan automatisch met een slimme laadpaal en een backoffice, maar dit kan ook met een kWh-meter.

Kan ik mijn laadkosten factureren of declareren?

Ja, via een zogenaamd backoffice systeem is dit mogelijk. Met dit systeem krijg je inzicht in je laadsessies. Wil je vervolgens je laadkosten verrekenen met bijvoorbeeld je werkgever of klanten? Dan kan dit gemakkelijk via de maandelijkse facturen in het facturatiesysteem. Wil je meer weten over de verschillende mogelijkheden van deze systemen? Neem dan contact met ons op per mail info@BlueJack.nl of bel ons 088-7868300.

Kan ik mijn laadpaal laten installeren en wat kost dit?

Bij BlueJack kies je voor volledige ontzorging van de aanschaf van je laadoplossing. Van advies op basis van je wensen tot aan de volledige installatie van je laadpaal. De installatie zal altijd worden uitgevoerd door een BlueJack gecertificeerde Installateur volgens de gestelde Europese richtlijnen. Zo ben je verzekerd van een degelijke en veilige installatie. De kosten verschillen per situatie. Om de beste prijs te garanderen werken wij altijd op basis van een maatwerk installatie. Dit houdt in dat een BlueJack Adviseur bij je langs komt om de situatie en jouw wensen omtrent de laadoplossing in kaart te brengen. Op basis van deze inventarisatie wordt er een offerte uitgewerkt. Wanneer je akkoord bent met de offerte, nemen we contact met je op om de installatie in te plannen.  

Hoeveel kost het op mijn auto op te laden?

Relatief zijn elektrische auto's een stuk goedkoper dan auto's die rijden op benzine, diesel of gas. Aangezien elke laadpaal beheerder (winkel/parkeergarage/bedrijventerrein) verschillende tarieven per kWh kan rekenen, is het verstandig om altijd de desbetreffende instantie te raadplegen voor het daadwerkelijke tarief. Gemiddeld gezien kost het €0,20 - €0,36 per kWh, dus als je een accu moet opladen van 15 kWh, zal dit dus (bij een gemiddeld tarief van €0,28) 15 x  €0,28 =  €4,20 kosten. 
Bij een accu van 15 kWh zal de actieradius ongeveer 70-90 km zijn, waarbij de kosten uiteindelijk uitkomen op ongeveer €0,05 per kilometer.

De voordeligste optie is om de auto op het werk of thuis op te laden, dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh.

Hoeveel kost elektrisch rijden vergeleken met fossiel rijden?

Stel een benzinerijder rijdt 12.000 kilometer per jaar en betaalt gemiddeld €1,74 incl btw per liter. En de auto verbruikt 6,67 liter per 100km (1 op 15).

In dit geval wordt er 800 liter benzine verbruikt en de benzinekosten zijn dan €1.392,-

Een EV met een gemiddeld energieverbruik van 16 kWh per 100km die kan opladen voor €0,21 incl btw verbruikt bij 12.000 km 1920kWh elektriciteit. De elektrakosten zijn dan €403,20. Dit is ongeveer 30% van de kosten van de benzinerijder.

E-Mobility
Kan ik met één pas overal laden?

Ja. Alle laadpalen zijn via een speciaal netwerk met elkaar verbonden. Hierdoor kan er een verrekening plaatsvinden tussen de verschillende laaddienstverleners.

Wat is Smart Charging?

Verschillende laadoplossingen van BlueJack beschikken over de zogeheten Smart Charging en Smart Grid technologie. Deze technologie zorgt voor het perfectioneren van de optimalisatie tussen vraag en aanbod van stroom. Met behulp van een minimale hoeveelheid stroom kan er een maximaal aantal laadpunten geplaatst worden. Hierdoor is het in de meeste gevallen niet nodig om de hoofdaansluiting van de meterkast te verzwaren.

 

Smart Charging is eigenlijk onmisbaar wanneer je meerdere laadstations gebruikt. Je voorkomt namelijk onnodige kosten die ontstaan doordat je het piekvermogen overschrijdt. En wanneer er sprake is van een beperkte stroomcapaciteit, haal je altijd het meeste uit je laadstations.

Wat is load balancing?

Naast Smart Charging zijn er nog meer begrippen die je tegenkomt met betrekking tot elektrisch rijden. Je spreekt over ‘Load Balancing’ als het gaat over het optimaal verdelen van de beschikbare stroomcapaciteit over alle laadstations die op dat moment in gebruik zijn. Dit zorgt ervoor dat je de garantie hebt dat alle elektrische voer- en vaartuigen op de locatie optimaal kunnen laden binnen het vermogen dat beschikbaar is.

Wij hebben een beperkte stroomcapaciteit. Hoe gaat BlueJack daarmee om?

BlueJack levert slimme laadpunten, waarbij het mogelijk is de beschikbare stroom- capaciteit op een efficiënte manier te verdelen over de verschillende laadpunten. Auto’s laden dan niet altijd op maximale snelheid. Op deze manier kan het uitbreiden van de stroomcapaciteit zo lang mogelijk uitgesteld worden.

Elektrisch laden
Waarom zou ik niet via een stopcontact laden?

Een stopcontact kan maximaal 1-fase 10A leveren, maar is er niet voor gemaakt om deze piekbelasting continu op een veilige manier te leveren. Dit resulteert in gesmolten wandcontactdozen en andere vervelende scenario’s.

Wanneer spreek je van een snellader?

Als er geladen kan worden met een vermogen van 40-50 kW, spreek je van een snellader. Hiermee kan de auto in 20 tot 60 minuten 80% worden volgeladen. De laadsnelheid neemt af naarmate de batterij voller is.

Kan ik met een laadpaal elke auto opladen?

Ja. Elke laadpunt is uitgerust met een Mennekes-type 2-aansluiting. Elke auto is standaard uitgerust met een stekker die hierop past met aan het andere uiteinde een aansluiting voor de desbetreffende auto.

Wat houdt DC (gelijkstoom) snelladen in?

DC laders worden met name gebruikt voor openbare terreinen. Met behulp van DC snelladen is het mogelijk om, zoals de naam al zegt, auto’s sneller op te laden. Voor het laden met gelijkstroom (DC) is een transformatorstation nodig die de wisselstroom (AC) omzet naar gelijkstroom. Dit vraagt om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ongeveer 125 Ampère) en het is belangrijk dat het laden zorgvuldig gebeurt. Wanneer een accu-cel te warm wordt, kan onherstelbare schade ontstaan aan de batterij. Kijk daarom ook goed voor welke elektrische auto’s de DC snelladers geschikt zijn. Dit staat vermeld bij de verschillende laadpalen.

Wat houdt AC (wisselstroom) regulier laden in?

Het reguliere laden, dus bij ‘niet openbare’ ruimtes, gebeurt door middel van wisselstroom (AC). Hiervoor hebben we een 1-fase of 3-fase netwerk tot onze beschikking welke in elk regulier huishouden te vinden is. Hoe snel je auto opgeladen wordt met AC (wisselstroom) is afhankelijk van het laadstation en van je auto. Een accu van een gemiddelde auto (20 kW) zal met een regulier AC-laadstation in 25 minuten voor 80% opgeladen zijn

 

Welke manier van laden (AC of DC) kun je het beste kiezen?

Dit is afhankelijk van de situatie. Het DC snelladen wordt aangeraden als auto’s in korte tijd moeten worden opgeladen om vervolgens lange afstanden te kunnen afleggen zonder tussenstop. Denk aan het laden langs de snelweg. Wanneer auto’s 20 minuten of langer geparkeerd staan, volstaat AC laden.

Hoe lang duurt het om mijn auto of boot op te laden?

De duur van het opladen is afhankelijk van meerdere factoren. Allereerst het laadvermogen van je elektrische voertuig. Om het accupakket van je voertuig niet te zwaar te belasten stelt de fabrikant een maximum laadcapaciteit in. Als tweede het laadvermogen van de laadoplossing. Hoe hoger het vermogen hoe sneller het laden zal gaan. Wil je exact weten hoelang het laden van je voertuig duurt? Neem contact met ons op via info@BlueJack.nl of bel ons 088-7868300.

Hoe lang duurt het gemiddeld om mijn elektrische auto (volledig) op te laden?

Natuurlijk hangt dit af van diverse dingen, zoals de accucapaciteit, het vermogen van de laadpaal en de status van de accu. Over het algemeen duurt het zo'n 4 tot 8 uur tot de accu van een volledig elektrisch voertuig helemaal opgeladen is. 

De meest aanbevolen laadmethode is dan ook die aan een laadpaal zelf, wat zowel een veilige is en efficiënt gebruik maakt van de bron van het vermogen (thuis/werk/onderweg). In ongeveer 50% van de totale laadtijd zorgt de laadpaal dan ook dat de accu voor zo'n 80% is opgeladen. De laatste 20% van de accu wordt druppelsgewijs geladen, wat de kwaliteit van de accu behoudt en zorgt voor een langere levensduur.

Ook kan je elektrische auto worden opgeladen door middel van een snellader, die vaak te vinden zijn buiten de steden langs onder andere snelwegen. In 20-40 minuten wordt de accu dan ook opgeladen tot maximaal 80%.  

Laadstation
Heeft een laadstation onderhoud nodig?

Als je je laadoplossing goed onderhoud, kun je onnodige kosten besparen door vroegtijdig gebreken te constateren. Ook kan het bij je verzekering een eis zijn dat de elektrische installatie elk jaar gekeurd wordt. Daarom adviseren wij je laadpaal elk jaar te laten keuren door de specialisten van BlueJack. Zo voorkom je veel narigheid en kun je zorgeloos gebruik blijven maken van je laadoplossing.

Wat is een ‘domme’ laadpaal?

Een ‘domme’ laadpaal verschaft de eigenaar geen uitgebreide informatie. U kunt dit type laadpunt zien als een veilige verlenging van het stopcontact. Er zijn ook ‘domme’ laadpalen waarbij een toegangsrestrictie is in te stellen, zodat niet iedereen zomaar gebruik kan maken van je laadoplossing. Bij een “domme” laadpaal is het alleen niet mogelijk om een tarief in te stellen of de stroomkosten te verrekenen.

Wat is een ‘slimme’ laadpaal?

Een ‘slimme’ laadpaal is een laadpaal met geïntegreerde software. Deze software verschaft de eigenaar toegang tot de laadpaal en krijgt zo inzicht in eerdere laadsessies. Daarnaast is het mogelijk om toegangsrestricties in te stellen op pasniveau, zodat alleen degenen die van jou gebruik mogen maken van de laadoplossing dit ook daadwerkelijk kunnen. Een belangrijk voordeel van een slimme laadpaal is dat je de stroomkosten kunt verrekenen en een laadtarief in kunt stellen.

Is een laadpaal thuis altijd mogelijk?

Als je als particulier de mogelijkheid hebt om een laadpaal te plaatsen op eigen terrein of in je garage, dan is een laadpaal thuis altijd mogelijk. Heb je deze mogelijkheid niet? Dan zal de laadpaal op een openbare locatie geplaatst moeten worden. Voor openbare locaties is toestemming van de gemeente nodig. Deze toestemming zal worden verleend op basis van de geldende beleidsregels binnen je gemeente. Via de gemeente kun je een vergunning (of ontheffing) aanvragen om een laadpaal te laten plaatsen bij een openbare parkeerplaats.

Welke laadpaal heb ik nodig?

Laadpalen zijn er in verschillende soorten en maten, maar welke laadpaal heb je nodig om snel en efficiënt te laden? De eerste stap is om te bepalen of je een laadpaal met of zonder vaste laadkabel wilt. Ben je bijvoorbeeld al in bezit van een losse laadkabel? Dan kun je er voor kiezen om een laadpaal zonder vaste kabel te nemen. Vervolgens kun je bepalen welk laadvermogen je nodig hebt, of de laadpaal een enkele of dubbelde aansluiting dient te hebben en of extra beveiliging een vereiste is. Hulp nodig bij het vinden van een geschikte laadoplossing die voldoet aan jouw wensen en eisen? Neem dan contact met ons op, BlueJack adviseert je graag over de beste mogelijkheden voor jou!

Een laadpaal thuis, wat zijn de risico’s?

Een laadpaal is vele malen veiliger dan een regulier stopcontact. Zo zal de laadpaal pas stroom leveren wanneer deze op correcte wijze (met een laadkabel) is aangesloten op de auto. Er zijn dus vrijwel geen risico’s wanneer je een laadpaal thuis plaatst. Wel zijn er natuurlijk een aantal punten waar je rekening mee dient te houden. Het belangrijkste aandachtspunt is de installatie. Wij adviseren je de installatie van je laadpaal altijd uit te laten voeren door een erkende installateur. Zo weet je zeker dat de aansluiting op je meterkast en de bekabeling van de laadpaal deskundig is uitgevoerd. BlueJack werkt uitsluitend met ons eigen team erkende installateurs, daarom kunnen wij altijd één jaar volledige garantie geven op de installatie. De laadpalen zijn daarnaast voorzien van de CE keurmerken en voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften die gelden volgens de Europese wet- en regelgeving.

Wat is het verschil tussen 1-fase en 3-fase laadpaal?

1-fase - 3,7kW: Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting. Dus er zijn weinig tot geen aanpassingen nodig in je meterkast voor deze laadoplossing.

3-fasen - 11kW: Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V (krachtstroom) en heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. Als je niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kun je in de meeste gevallen een uitbreiding bij jenetbeheerder aanvragen. De kosten hiervoor zijn beperkt.

Wat moet er gebeuren om een laadpunt te kunnen plaatsen?

In de meterkast moet voor de veiligheid een aardlekschakelaar en een aparte groepsschakelaar aanwezig zijn, als deze er niet zijn zal dit moeten worden geplaatst. Naar het laadpunt dient een stroomkabel en een datakabel te worden gelegd.

Kan het laadpunt ook aan de muur worden bevestigd?

Jazeker! Wij bieden laadpunten aan voor alle situaties, of dit nu een laadoplossing is welke bevestigd wordt aan de muur, regulier op een paal, of in de grond moet worden verwerkt. Wij kunnen het leveren en installeren voor je. 

Hoe snel kan ik opladen en hoelang kan ik dan rijden?

De netspanning in Nederland is 230 Volt en de stroomsterkte op een reguliere groep is beperkt tot 16 ampère. Dat betekent dat het vermogen op een reguliere groep 3680 Watt is. Oftewel 3,7 kW. Bij een drie fase aansluiting is dat drie keer zoveel, namelijk 11 kW.

De auto bepaalt het daadwerkelijke laadvermogen. De auto vraagt het laadpunt om een bepaald vermogen. Meer kan niet, minder kan wel.

De auto heeft een bruikbare accucapaciteit (Usable battery capacity). Deze is uitgedrukt in kWh. De laadtijd is afhankelijk van de bruikbare accu-capaciteit en het laadvermogen waarmee kan worden opgeladen. Bijvoorbeeld bij een auto met een bruikbare batterij capaciteit van 64 kWh en een laadsnelheid van 11 kW duurt het opladen 5,8 uur (64 kWh/ 11 kW). In de praktijk heeft de batterij vaak nog vermogen wanneer met het opladen wordt begonnen waardoor het laden minder lang duurt.

Om te bepalen hoelang je kunt rijden is het energieverbruik van de auto belangrijk (Vehicle consumption). Deze wordt uitgedrukt in een hoeveelheid kWh per 100km.  Bijvoorbeeld bij een auto met een energieverbruik van 16 kWh/100km en een laadsnelheid van 11 kW geldt dat per uur laden de auto 68,8 km kan rijden (11 kWh/16kW x 100). In totaal kan deze auto 400 km rijden. Dit wordt berekend door de beschikbare batterij capaciteit van 64kWh te delen door het energieverbruik 16kWh.

Hoe gaat de besluitvorming over laadstations in de VvE?

In alle gevallen moet een besluit worden genomen door de ledenvergadering. Als het om een enkel laadpunt gaat, kan dat met een gewone meerderheid, maar als de VvE een complete infrastructuur wil aanleggen, is een gekwalificeerde meerderheid nodig.

Hiervoor wordt verwezen naar het document “Besluitvorming inzake energiebesparing en laadpalen bij verenigingen van eigenaars”. Dit is opgesteld in 2019 door de Werkgroep Modernisering Appartementsrecht NL.

Het voor de besluitvorming relevante deel staat in paragraaf 8 van dit document.

Staat je vraag er niet tussen?
Jouw vraag
E-mail
Velden met een * zijn verplicht
Bij BlueJack geloven we in totaaloplossingen.
Neem contact met ons op, onze laadexperts staan voor je klaar.
BlueJack en Covid-19
BlueJack en Covid-19
Ook voor ons geldt dat de gezondheid van onze medewerkers en klanten op nummer één staat! Vanwege Corona/COVID-19 houden wij ons allemaal aan de RIVM richtlijnen. Meer informatie